De moderne aanpak van de ziekte van
Parkinson concentreert zich op controle van de symptomen, onder het motto: heb
je daar geen last van, wat zou je dan nog zeuren? Zeker niet wanneer de
symptoombestrijding gecombineerd wordt met muziek- en fysiotherapie. Muziek
brengt Schwung in je motoriek en geeft je goede zin, mits het gekozen
repertoire aansluit bij je smaak en temperament. Fysiotherapie geeft je een
goede houding, zodat je ineens een kop groter lijkt. Stretching van allerlei spieren,
alsmede gerichte oefeningen om de motoriek te verbeteren, het lichaam in balans
te brengen en elegant voort te bewegen, dat alles gaat een stuk makkelijker met
een koptelefoon op je hoofd en je favoriete muziek in je oren. Muziek geeft het
ritme aan, brengt een bepaalde cadans in je bewegingen. Heb je een goede
conditie, dan kies je bijvoorbeeld voor Thriller van Michael Jackson (100 beats
per minuut), of voor Don’t stop believing van Journey (115 BPM), of Hot N’ Cold
van Katy Perry (132 BPM).
Muziek helpt snelle geesten door het dal
van verveling heen dat veel oefeningen kenmerkt en over de bergen van
intensieve inspanning, wanneer je lichaam geacht wordt er nog een tussen- of
eindsprint uit te persen ook. Bij duurlopen, zoals halve en hele marathons, heb
je kans dat de muziekkeuze zich tegen jou keert en steeds meer gaat irriteren
naarmate je er minder in slaagt het tempo van de muziek door te vertalen van je
oren naar je benen. Happend naar adem, vechtend tegen kramp en pijn klinken de Black
Eyed Peas ineens als beulen en verandert Kate Perry in een bitch.
Voor depressieve volwassenen werkt rustgevende
klassieke muziek beter dan de adrenaline verslindende sound van Michael
Jackson. De voornaamste reden waarom mijn hersenchirurg Henry Colle tijdens het
opereren kiest voor pianoconcerten van Haydn, Scarlatti en andere zuurpruimen
en niet voor Thriller of Beat it. En eerlijk gezegd vond ik de muziekkeuze
prima passen bij de verdoofde toestand waarin ik verkeerde. Het hielp mij zelfs
wat te ontspannen.
Zoals 120 beats per minute het tempo is
waarin hartmassage plaatsvindt, met Staying Alive van de drie broeders Gibb –
de BeeGees – als toepasselijke sound, zo moet er ook een sound zijn die
aansluit bij het ritme van mijn brain pacemaker: 130 cycles per second, ofwel
7.800 beats per minute, een moordend tempo dat weliswaar in de wereld van de
stroomstoten gangbaar is, maar een drummer als Charlie Watts van de Rolling
Stones een hartexplosie zou bezorgen. Om tot een gangbaar ritme te komen dat
zelfs voor de oude drummer haalbaar is, delen we het aantal BPM van 7.800 net
zolang door 2 tot we uitkomen op 122 BPM, wat aardig in de buurt komt van de
130 Hz (cps) waar mijn brainmaker op is ingesteld. Een tikkie sneller dan
Staying Alive. A Night Like This van The Cure is voor mijn brein geschreven:
122 beats per minuut.